Pages

Friday 29 March 2013

#20 Gula-gula dan Coklat


ASSALAMULAIKUM.....

Minggu ini sudah masuk minggu keenam berkuliah. Minggu depan minggu ketujuh sudah.. Seterusnya, minggu balik kampung. Yahoooo...Besnyaaa..

Tapi bukan itu yang ingin saya sampaikan. Minggu keenam merupakan minggu yang sibuk dan padat dengan pelbagai kerja yang tertangguh memandangkan semua tugasan harus dihantar pada minggu-minggu berikutnya. 

Semasa berada di perpustakaan Upsi, saya melihat  rata-rata rakan yang lain sedang mentelaah ilmu yang mereka pelajari. Ada juga yang bermain "game" di komputer riba mereka. Ada juga yang sibuk ber"facebook". Saya dan rakan saya sibuk menyiapkan tugasan kami. Saya mengalami keletihan kerana tidak cukup tidur akibat berjaga malam menyiapkan segala tugasan yang mesti dihantar. 

Saya menepuk bahu rakan saya  yang duduk di belakang dan bertanya sama ada dia mempunyai gula-gula atau tidak untuk menghilangkan ngantuk. Berikut merupakan pertanyaanya kepada saya :

“Wei, hang ada cekelat dak? Mai sebijik, nak bagi hilang mengantok aku neh”

Saya teringat ketika kali pertama rakan saya mendengar perkataan cekelat daripada saya yang berasal dari negeri Kedah. Pada masa itu dia agak kebingungan kerana jarang sekali dia membawa coklat datang ke kelas dan memikirkan apa motif saya tiba-tiba bertanya sama ada dia mempunyai coklat atau tidak. Dan kemudian saya menjelaskan kepadanya coklat yang dimaksudkan saya adalah gula-gula. Selepas ini dia tidak lagi kebingungan seperti hari itu lagi.


Gambar 1 : Coklat
                                               
Gambar 2 : Gula-gula



ULASAN dan PENGAJARAN :

Berdasarkan situasi di atas, kita dapat lihat kekeliruan yang berlaku daripada penggunaan perkataan yang biasanya kita rujuk pada suatu benda yang tertentu, namun digunakan oleh saya untuk merujuk makna yang berlainan. Apabila berkata tentang coklat, sudah pasti kita akan membayangkan coklat yang enak berjenama Cadbury, Van Hauten, Ferero Rosher dan sebagainya.

Oleh itu, jarang sekali kita membawa coklat yang berkenaan datang ke kelas. Berdasarkan perkataan coklat terbabit ianya merujuk kepada makna gula-gula yang hanya digunakan oleh individu yang berasal dari negeri bahagian utara dan bahagian pantai timur semenanjung Malaysia. Selain itu, ada juga perkataan lain yang berlaku keadaan seperti situasi di atas antaranya perkataan timun yang digunakan merujuk buah tembikai yang digunakan oleh orang pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.