Pages

Thursday 21 March 2013

#13 Sampul Bantal @ Sarung Bantal ??



Hai semua..

Hari ini saya nak cerita sedikit kisah tentang kawan saya.. Bagi saya amat pelik la, tapi taktau la bagi awak semua macam mana pula. Hmmmm.... Kisah dia begini,,

Pada suatu petang, saya dan rakan saya sedang mengemas barang dalam bilik kami. Al-maklumlah baru sampai bumi Tanjong Malim ni setelah sekian lama bercuti semester la katakan. Masing-masing mengemas katil yang dah lama berhabuk. Kami menyarungkan tilam kami dengan sarung tilam yang baru.  Kemudian, “Dayah, tengok ni sampul bantal aku! Cantik tak?” tanya rakan aku. Haaaa? Saya terpinga-pinga.

Satu persoalan telah timbul dalam diri saya. Sampul bantal????

Ayat baru yang saya terima dalam hidup saya kerana seumur hidup saya, tak pernah lagi saya menyebut “sampul bantal”. Hahahahaha... Ianya sangat melucukan saya. Rakan saya menyatakan bahawa keluarganya pun panggil sampul bantal. Mereka berasal daripada Kelantan. Mungkin orang Kelantan juga menyebut “sampul bantal” juga. Kan??

Ulasan dan Pengajaran :

Walaupun istilah pada sesuatu benda ada yang melucukan seperti "sampul bantal" namun kita tidak boleh mempersendakan istilah tersebut yang digunakan seseorang. Mungkin itu istilah yang digunakan dalam sesebuah masyarakat setempat.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.