Pages

Friday 22 March 2013

#14 SAIM DAN SAING??



Assalamualaikum semua.

Senyum tak harini?? Kalau belum,,mari kita senyum tiga dulu,,, SENYUMMM :)

Hai. Semua orang pasti ada kawan kan?? Saya pon ada kawan. Sebut pasai kawan, saya ada istilah baru untuk kawan. Sejak berkawan dengan kawan yang pelbagai negeri, macam-macam istilah yang saya dapat untuk perkataan kawan. Sebelum saya jelaskan tentang istilah lain bagi kawan, telah berlaku satu kekeliruan kepada saya sewaktu pertama kali saya mendengar perkataan “saim”.

Selama ini saya ingatkan “saim” itu “saing” tapi rupa-rupanya saim itu istilah untuk kawan. Istilah ini sering di pakai guna oleh orang yang berasal dari Kelantan. Sebelum ini saya ingatkan saim itu singkatan untuk "saing" dan membawa maksud berlumba-lumba untuk sesutu. Ternyata saya yang salah.

Ulasan dan Pengajaran :

Walaupun bunyi sesuatu perkataan sama, namun maknanya mungkin sama sekali tidak sama dan ejaannya juga berlainan. Berlainan negeri berlainan lah dialek masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.