Pages

Thursday 21 March 2013

#11 POYO?



POYO. Selama ini saya hanya tahu sebut sahaja perkataan ini tapi maksudnya saya kurang faham. Dalam kelas Sosiolinguistik perkataan POYO ini telah disebut dan dibincangkan dalam kelas. Akhirnya barulah saya tahu apa yang dimaksudkan dengan POYO. Perkataan ini berasal daripada perkataan bahasa Inggeris iaitu Proud Of Your Own dan mungkin bila diterjemahkan dalam bahasa Melayu ia bermaksud bangga dengan apa yang ada pada diri sendir.

Hahaha,,, sekarang baru saya faham maksudnya. Sekarang, saya rasa perkataan itu sendiri sudah 'poyo' kerana ia sering digunakan secara berleluasa terutamanya dalam kalangan remaja sekarang tetapi pada masa yang sama mereka tidak dapat memberikan makna yang tepat tentang maksud perkataan ini apabila ditanya kepada mereka.

Berikut adalah makna POYO yang saya dapat tafsirkan :

- Gedik/mengada-ngada
- Macam bagus
- Cuba menonjolkan diri tidak kena tempat
- Berlagak hebat

Oleh itu, kita dapat lihat bahawa makna-makna ini lebih menjurus kepada makna negatif sahaja.

Ulasan dan Pengajaran :

Kita dapat lihat bahawa perkataan 'poyo' itu sendiri tidak mempunyai makna yang jelas. Ianya seolah-olah menggambarkan kepada semua perbuatan yang negatif. Pernahkan anda digelar sebagai 'poyo'? Mungkin saya dapat jelaskan bahawa perkataan ini adalah sebahagian daripada perkataan slanga ataupun bahasa yang tidak rasmi. Apa yang saya faham tentang bahasa slanga adalah ianya mempunyai taraf yang rendah sedikit kerana iainya hanya merosakkan bahasa kebangsaan kita sahaja.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.