Pages

Thursday 21 March 2013

#12 SETIA tidak bermakna BENCI


ASSALAMUALAIKUM DAN SEJAHTERA SEMUANYA.......

Entri saya kali ini adalah berkaitan dengan “SETIA tidak bermakna BENCI”

Setelah membaca ayat ini, otak saya mula berfikir sejenak. Ianya ada sedikit memeningkan saya dan juga budak2 kelas saya pada hari tersebut. Mulanya saya fikir mungkin ayat yang diberikan adalah salah, namun setelah habis perbincangan dengan rakan-rakan sekelas, barulah saya faham apa yang dimaksudkan dengan “SETIA tidak bermakna BENCI”.

Dari segi konteks bahasa, kita sebagai masyarakat seharusnya bijak dalam pemakaian bahasa dalam kehidupan harian masing-masing. Hali ini demikian kerana, kita sebagai pengguna bahasa Melayu haruslah setia dan mengagungkan bahasa Melayu itu sendiri dan walaupun begitu, kita tidak seharusnya membenci bahasa yang lain kerana kadangkala kita juga perlukan bahasa lain dalam kehidupan kita.

Dari segi konteks manusia atau masyarakat pula, walaupun kita begitu setia kepada seseorang namun, kita tidak seharusnya membenci orang lain.

 Begitulah serba sedikit tentang “SETIA tidak bermakna BENCI”

Ulasan dan Pengajaran :

Setialah pada bahasa kita tapi janganlah membenci bahasa yang bukan milik kita... :)




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.